Varje år ser vi på GreenMatch fram emot tillfället när vi får uppmärksamma några av årets mest inspirerande röster för hållbarhet. Vi ger för fjärde året i rad ut listan på dem 40 personer, organisationer eller nätverk som utmärkt sig i sitt digitala arbete för att inspirera till hållbarhet.
Sommarens extrema värme och torka, samt rapporteringar om plastavfall i världshaven och överkonsumtion är alla tecken på att vår livsstil behöver förändras. Just därför vill vi på GreenMatch belysa de aktörer som aktivt inspirerar andra till att göra skillnad för en mer hållbar framtid.
Utefter vinnarna har vi i år delat upp listan i flertalet kategorier. Detta för att du lättare ska kunna hitta din favoritinspiratör.
Ordningen på listan bör inte tolkas som en rangordning. Alla är vinnare och har på olika sätt inspirerat till hållbarhet.
Om ni listas bland årets inspiratörer är ni välkomna att använda emblemet på er hemsida, blogg eller sociala medier för att uppmärksamma ert prisbelönta arbete. Vill ni publicera emblemet som en del av er blogg eller hemsida så kopierar ni bara koden. Om ni istället vill dela emblemet på sociala medier sparar ni den som en bild.
Sandra bloggar och inspirerar på sociala medier om det mesta du behöver känna till för att påbörja ett enklare och mer hållbart liv. Minimalism, eko & miljö och frivillig enkelhet är något hon förespråkar på bloggen. Hon visar bland annat hur enkelt compact living kan vara och hur du kan skaffa dig en mer hållbar garderob. Bloggen diskuterar även det viktiga i att kunna stanna upp i vardagen för att betrakta sig själv och sin omgivning. Detta är inte bara något som kan minska risken för utmattning, utan också öka ens självinsikter- något som kan leda till ett mer miljövänligt beteendemönster och en mer hållbar vardag.
Vad motiverar dig till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Jag känner en djup och genuin längtan efter en mer hållbar och vänlig värld. Där hälsa, välmående och gemenskap värderas högre än status, prestationer och materiell framgång. En värld där vi hushållar med såväl våra egna som planetens resurser. Jag försöker närma mig den världen, genom att ändra min egen livsstil - och delar med mig av mina tankar och erfarenheter i hopp om att inspirera fler. Under resans gång har jag upptäckt att det inte alls behöver vara svårt eller krångligt att leva mer hållbart, utan att det tvärtom kan vara både enkelt, roligt och förvånansvärt tillfredsställande.
På bloggen Fair Living kommer kommer du möta Liselotte. Hon använder sin blogg som en kanal för att dela sitt intresse för miljö och hållbarhet. På Fair Living kan du ta del av Liselottes tips och trix för en mer miljövänlig vardag. Liselotte bevisar att du kan implementera hållbarhet i de flesta av dina vardagsval. Det är val som kan handla om hållbara hantverk, hållbar mathållning genom att äta mer grönt och mer hållbar städning med hemgjorda städprodukter. Kort sagt både utbildar och guidar Liselotte sina läsare till en mer hållbar vardag.
Vad motiverar dig till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Som jag ser det är klimatet en ödesfråga och helst skulle jag jobba heltid med att få fler att förstå det. Men jag har börjat i det lilla, genom att försöka inspirera till mer hållbara val i vardagen. Därför lagar jag vegomat som går fort att få till en vardag – och delar med mig av recepten. Därför tipsar jag om hållbara sätt att resa och uppleva. Och därför uppmuntrar jag till mer medveten – helst minimal – konsumtion. Det låter klyschigt, jag vet, men jag drivs av den klyschan: Lyckas jag få en enda människa att förändra sin livsstil till det bättre så har jag lyckats. Kan jag påverka fler så är det helt fantastiskt!
Om du är nyfiken på vad hållbarhet innebär och vad du kan göra för att skapa skillnad rekommenderar vi denna blogg. Precis som namnet kanske avslöjar så handlar den om hur du kan börja leva mer hållbart. Inspiratören bakom denna blogg är Monika. Hon inspirerar även sina läsare aktivt på sina sociala medier. Läser du bloggen får du kontinuerliga uppdateringar på aktuella sätt du kan göra hållbara förändringar i din vardag genom exempelvis recept, resor och konsumtion.
Vad motiverar dig till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Det som motiverar mig allra mest är mina barn och min önskan att de ska få hållbara liv på en frisk planet. Sen tror jag på att kunskap är grunden till förändring; kan jag hjälpa människor att höja sin kunskapsnivå och inspirera dem till att börja ta hållbara medvetna val i sin vardag så kommer både de själva och Jorden att må bättre, och det är väldigt motiverande för mig.
Bakom Husligheter står Maria, en frilansjournalist som brinner för inredning och hållbarhet. Maria är inte bara aktiv på sin blogg, hon uppdaterar också frekvent bloggens olika sociala medier. Husligheter är en blogg för dig som vill bli inspirerad till de mer hållbara trenderna inom inredning - samtidigt som du har chansen att erhålla nya reflektioner kring vad en hållbar vardag kan innebära. Du kan även få inspiration till en mer hållbar mathållning under vardag och högtider. Maria inspirerar alltså inte bara till mer hållbar inredning utan även ett mer grönt och cirkulärt levnadssätt, inom konsumtion och matlagning.
Vad motiverar dig till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Flera saker! Att jag har en ”röst” i och med att mina kanaler följs av rätt många människor, och den rösten vill jag använda för att göra något gott. Att jag själv vill göra det jag kan i klimatfrågan, och att försöka inspirera andra att förändra sitt liv är ett väldigt konkret sätt att bidra. Och för att jag personligen tycker att det är både roligt och inspirerande att fundera, diskutera och skriva om de här frågorna. Det är ju framtiden – vad kan vara mer spännande?
Emma är en inspiratör som brinner för hållbart och klimatsmart. Hon arbetar som frilansande journalist och uppdaterar aktivt sin blogg, samt dess sociala medier. Emma har blivit nominerad tack vare hennes breda spektra av tips för en hållbar livsstil. Genom Emmas blogg och digitala kanaler får du som läsare inte bara tips på de små stunder i vardagen där du kan göra skillnad, du får också ett uppvaknande över hur stor skillnad du faktiskt kan göra. Loppisfynda mera, res miljövänligare, konsumera ekologiskt, konsumera mindre och reflektera mera.
Vad motiverar dig till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Vad motiverar dig till att sprida kunskap om hållbar utveckling? För vi har chansen att göra något nu. Om ett par år kommer det vara för sent. Jag vill kunna se mina barn i ögonen och stolt kunna säga att jag gjorde något när jag hade chansen.
Gröna Moment är en blogg om klimat och miljö som belyser sanningen i ordspråket ‘tillsammans är vi starka’. Bloggen drivs av Cajsa, som genom sitt skrivande vill uppmuntra människor att gå samman och ta ett gemensamt ansvar för världen vi lever i. Därför kommer du kunna hitta inlägg om alla möjliga ämnen som kan hjälpa dig mot en mer hållbar vardag. Allt från de senaste nyheterna inom miljöfrågor till tips för mer hållbar konsumtion eller appar som kan reducera din miljöpåverkan. På hennes sociala medier kan du även ta del av kontinuerliga uppdateringar från bloggen och annat unikt material.
Vad motiverar dig till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Mångas flöden domineras av nyheter som skapar en känsla av hopplöshet gällande klimat och miljö. Jag vill vara en motkraft till allt det. Jag vet att enskilda individer kan göra skillnad och jag vet att vi är ännu starkare när vi gör saker tillsammans. Jag vill inkludera fler i vår gemensamma uppgift att navigera mot en hållbar framtid. Mitt sätt att göra det på är genom att lyfta cirkulära och kollaborativa initiativ och genom att inkludera genus- och klassperspektiv på klimat- och miljöfrågor.
Annas kemtvätt är en blogg med stort fokus på hur du kan leva en mer hållbar vardag genom att bruka mindre gifter. Utöver detta kommer Anna även visa dig hur du kan påbörja ett liv utan avfall avfall - Zero Waste. Hon diskuterar även vikten av cirkulär konsumtion och förespråkar second hand. Hon bjuder in dig som läsare att inspireras av hur även en flerbarnsfamilj drastiskt kan minska sina mängder avfall, och hur enkelt det kan vara att påbörja en mer hållbar vardag.
Vad motiverar dig till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Det som motiverar mig till att sprida kunskap om hållbar utveckling är den enkla anledningen att jag vill att mina barn ska ha en planet att leva på. När man tänker på hur mycket människan har förstört på väldigt kort tid blir man både skrämd och ledsen, men det finns även en möjlighet att vända klimatkrisen om vi agerar lika snabbt åt andra hållet. Men för att det ska funka måste många vara med. Med hjälp av min blogg, mitt Instagramkonto och min bok ’Urban Eco - guide till en klimatsmart och giftfri vardag’ försöker jag nå ut till och inspirera så många som möjligt.
Maria blev nominerad till årets lista tack vare sitt aktivt digitala arbete att inspirera till en mer hållbar vardag. Leva Hållbart är en blogg som kommer ge dig verktygen att bygga upp en mer hållbar livsstil, både för dig och din familj. Så snart du klickat dig in på bloggen eller dess Instagram, @levahallbart, kommer du mötas av ett brett omfång av ämnen. Maria visar hur stor skillnad du kan göra för klimatet bara genom att laga mat med egenodlade råvaror, minimera din plastanvändning eller vara sparsam med ditt vatten. Maria bidrar både med kunskap och inspiration för en mer hållbar vardag, eller som hon själv beskriver det - ett enkelt men rikt liv i balans med naturen och jaget.
Vad motiverar dig till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Jag tror inte att någon människa måste leva hundra procent hållbart utan snarare på vikten och styrkan av att vi är många som gör så gott vi kan. Vi når långt mycket längre om vi kan motivera och peppa varandra till att göra medvetna och hållbara val i vardagen. Det vill jag vara med och bidra med kunskap och inspiration till. Det ger energi och drivkraft för mig i mitt eget hållbarhetsarbete.
Ekotipset är en blogg som lever upp till sitt namn. Som läsare kommer du få ta del av flera praktiska eko-hacks för en mer grön och hållbar vardag. Inspiratören bakom Ekotipset heter Ellinor, och det är hon som kommer ge dig alla dessa tips. Du kommer få tips och eko-hacks om miljövänliga maskindiskmedel, minskat matsvinn, miljövänliga recept, hur du kan ersätta plastfolie med vaxdukar och mycket mer! Allt detta hittar du på bloggen, samt dess Facebook och Instagram. Ellinor kommer ge dig några av de mest oväntade eko-tipsen du kan tänka dig och visa hur hållbara projekt kan vara roliga.
Vad motiverar dig till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Det som driver mig är så fantastiskt roligt, samtidigt som det känns som att man faktiskt gör skillnad. Att få höra att någon bytt ut sitt sköljmedel till ättika eller att få en bild på ett barn som leker med giftfritt slajm efter inlägg jag gjort på betyder så otroligt mycket! Sedan älskar jag det kreativa, att komma på idéer till inlägg, fota, redigera och skriva. Och sedan få positiv respons på det. Det finns inget bättre.
Det är nog få av oss som missat TV4-programmet Mandelmanns gård. I denna programserie hittar du paret Gustav och Marie Mandelmann. De har genom sitt tv-program blivit en inspirationskälla för många svenskar. Mandelmanns visar hur e driver sitt egna jordbruk med målet att vara så självförsörjande som möjligt. På deras Instagram och Facebook under namnet Mandelmanns Trädgårdar och Mandelmanns Gård kommer du inspireras och roas av kontinuerliga uppdateringar från paret Mandelmanns liv på gården, samtidigt som du får se fördelarna med ett ekologiskt och självförsörjande liv på landet.
Jandi Heart Eco är en blogg om hållbarhet och minimalism som drivs av bloggerskan Alejandra. Här kan du läsa om hur du uppnår en mer hållbar konsumtion av mode, och därmed också bidra till en mer hållbar modeindustri. Alejandra är inte bara en aktiv bloggare, utan uppdaterar även hennes sociala medier. Hon lär och inspirerar sina läsare om det mesta inom hållbar modekonsumtion. Hur kan du tänka för att avstå ett köp?, hur får du kläder att hålla längre?, tips på hållbara modebutiker och mycket mer. Alejandra ger även många andra tips på hur du kan skapa en mer hållbar livsstil, men den här gången har vi på GreenMatch valt att belysa hennes prestationer för en mer hållbar modekonsumtion.
Vad motiverar dig till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Det som motiverar mig till att fortsätta är att jag vet och märker att gemene man är intresserad av att göra hållbara val, men behöver guidning – vilket jag gärna hjälper till med. Dessutom saknas det röster som kopplar hållbara vardagsval till ideologi och större samhällsfrågor. Och sen är jag en jävel på att engagera folk.
Stockholms Stadsmission är en organisation som engagerar människor på många sätt för att uppnå ett mer hållbart och empatiskt samhälle. En stor del av organisationens arbete är riktat mot att inspirera till en mer hållbar klädeskonsumtion. Detta bland annat genom deras arbete med second hand-försäljning och sitt mode- och designmärke Remake. På sin plattform motiverar dem sitt arbete och på sina många olika sociala kanaler inspirerar dem sina läsare till en mer cirkulär och hållbar konsumtion. De står bakom både @remakesthlm och @stockholmsstadsmission på Instagram, där de aktivt visar hur cirkulärt mode är det nya modet.
Vad motiverar er till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Vår vision om ett mänskligare samhälle går hand i hand med hållbar utveckling. Vi arbetar dagligen med att ge människor och textilier en andra chans och vi vill främja delaktighet och sprida kunskap i dessa frågor.
Slow Fashion är en blogg om hållbart mode och företagande. Bakom bloggen står inspiratören Johanna, som länge skrivit oml hållbar klädkonsumtion på sin blogg och sociala medier. Johanna ger dig tips på hur du steg-för-steg kan skapa dig en mer hållbar garderob och samtidigt skapa dig själv ett mer hållbart konsumtionsbeteende. Förutom sitt arbete med Slow Fashion är Johanna även en del av Klimatklubben. Ett initiativ som hon driver tillsammans med två andra: Emma (Emma Sundh)och Maria (Husligheter). Klimatklubben bildade Johanna, Emma och Maria som ett initiativ för att tillsammans arbeta för att sprida tips på hållbarhet i vardagen och öka samhällets motivation till ett mer hållbart klimat.
Vad motiverar dig till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
För mig är hållbarhet vår tids viktigaste fråga! Och det är något jag vill att så många som bara är möjligt ska förstå men också uppleva. Hållbart mode erbjuder en fantastiskt fin värld, precis som det klimatsmartare livet överlag (och är något jag jobbar med genom Klimatklubben) Dvs ett mer hållbart liv handlar aldrig om uppoffringar eller att göra avkall på något - utan om ett bättre liv. Och det är vad jag vill inspirera till, genom att sprida kunskap, peppa och påverka!
Humana Second Hand är en organisation med flera second hand-butiker i Sverige. På sin hemsida i kombination med frekventa uppdateringar på Facebook och Instagram, visar dem att second hand-mode också kan vara roligt. På deras sociala medier hittar du allt från inspirerande regrams på flera kunders butiksfynd till handplockade outfits från butikernas olika sortiment. De inspirerar dagens modeintresserade personer till kreativt och hållbart mode.
Vad motiverar er till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Vi brinner för mode och kläder och jobbar stenhårt för att ständigt uppdatera vårt sortiment. Vår målgrupp är unga modeintresserade, och dom som bara vill ha schyssta plagg till ett ok pris. Att vi är ett alternativ för nyproducerat mode är såklart ett plus, men vi är även mer än så!
Textilia är en organisation som tvättar och levererar arbetskläder samt textilier inom vård- och omsorg. Hållbarhet ingår i deras affärsmodell och dessa värderingar arbetar de aktivt med att sprida på sin blogg och Facebooksida. På bloggen och deras digitala kanaler kan du få kunskap om vad hållbara textilier innebär och fördelarna med att laga dina plagg - snarare än slänga dem. De har även en serie av inlägg med textilkunskap där du får lära dig om olika tyger och dess miljöpåverkan.
Vad motiverar er till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Textilias hållbarhetsarbete är en naturlig del av vår affärsmodell vilket är en framgångsfaktor, inte bara för oss utan också för våra kunder och miljön. Textilia tillhandahåller textilservice vilket innebär uthyrning, tvätt och cirkulation av flergångstextilier med målet att maximera användningen av producerade textilier genom en nästan cirkulär affärsmodell. [...]. Vi vill att alla våra tvätterier ska leva upp till Svanens märkning av tvätt- och textilservice. Märkningen ställer krav på allt från effektiva transporter på förnyelsebara bränslen till hur man tvättar, med vilka kemikalier och vilken energiförbrukning man använder. [...].
Klädoteket beskriver sig själva som motsatsen till Fast Fashion. Företaget bygger på tjänsten att vara en lånegarderob. De hyr ut kläder och accessoarer istället för att konsumenterna ska köpa dyra plagg att bära vid ett enstaka tillfälle. På sin blogg, Facebook och Instagram informerar och inspirerar de aktivt sina läsare med olika outfits från sina butiker, samt uppmärksammar nyheter och samarbeten relaterade till hållbart mode. Konsumenter uppmuntras till en ny typ av konsumtion - en mer hållbar konsumtion som inte ständigt sker på bekostnad av jordens sinande resurser.
Vad motiverar er till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Våra ledord har alltid varit att visa ansvar & respekt i allt vi gör. Att sprida hållbart mode är hela vår grundidé och att aldrig göra affärer på bekostnad av någon annan. Modeindustrin påverkar miljön negativt och exploaterar människor runt om i världen som arbetar inom industrin för att konsumenter ska kunna handla billiga plagg och mätta behov som skapas av företagen. Vi tror på hållbart mode, där vi kan vara med och påverka både konsumenter och producenter till att ställa om och arbeta för en förändring där vi tar ansvar på riktigt. Klädoteket var några av de första som startade med uthyrning av kläder i Sverige, och det har varit en lång resa och inte helt lätt att förändra invanda beteenden. [...].
Plushållbart är ett utbildningsföretag med syftet att sprida kunskap om hållbart mode. På deras hemsida kan du finna information om företag som aktivt arbetar för en klimatsmart modeindustri, samt lära dig om vad hållbar konsumtion och klimatsmart mode innebär. På deras Facebook kan du sedan ta del av kontinuerliga uppdateringar om event, tips kring klädvård, samt informativa inlägg och artiklar. Plushållbarts digitala arbete för att utbilda har även gjort dem till inspirationskällor för sina läsare.
Vad motiverar er till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Min drivkraft är att kunna göra skillnad och påverka utvecklingen. [...]. Enligt mig är de digitala plattformarna effektiva verktyg. Så jag vill med min webbsida, webbshop, Facebook och Instagram bilda opinion och påverka utvecklingen mot mer hållbar konsumtion och klimatsmart konsumtion. Varje köpbeslut är också ett beslut om vår och jordens framtid. Den dagen konsumenter börjar förändra sitt beteende kan stora framsteg göras väldigt snabbt. Så min drivkraft är att kunna påverka, bilda opinion och inspirera. [...].
Green Strategy är ett konsultföretag som grundades av Dr. Anna Brismar. Hon myntade begreppet ”circular fashion” år 2014, som idag har fått stor genomslagskraft och spridning internationellt. Plattformen ”Circularfashion.com”, som ägs av Green Strategy, har till syfte att sprida kunskap, inspiration och ökad medvetenhet kring cirkulära frågor inom mode- och textilbranschen. Anna har aktivt arbetat med att sprida det cirkulära synsättet inom modeindustrin, genom sitt konsultarbete, seminarier, artiklar online och via sociala medier.
Angelica är en inspiratör som genom sin blogg Ekomorsan på många sätt inspirerar till en mer hållbar vardag, men också till mer hållbart mode. Tack vare sina inspirerande inlägg och sitt kunskapsspridande genom sin podcast: Ecofashionosta, blev Angelica nominerad till kategorin Hållbart mode. På både Ekomorsan och Ecofashionosta kan du lära dig tips och trix för att få en garderob som håller längre. Detta medan Ecofashionosta också ger dig intressanta tankar baserat på diskussioner mellan Angelica och hennes poddpartner Erika. Ibland gästas de även av andra profiler inom hållbart mode som delar med sig av sina tankar.
Vad motiverar dig till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Alla lever vi i den sociala mediebubblan och jag vill använda mina kanaler till att sprida information utan pekpinnar och framför allt inspirera andra till mer hållbara val genom att visa hur jag själv gjort och tänkt.
Kläder har alltid varit ett stort intresse för mig och jag vill visa att det går att älska mode utan att tära för mycket på miljön.
Den ideella föreningen Hemmaodlat både utbildar och inspirerar sina läsare till att bli mer självförsörjande genom odling av egna grönsaker i hemmet. De vill visa att oavsett var och hur du bor i Sverige, kan du bidra till ett mer hållbart samhälle genom att odla mat hemma. På deras hemsida och sociala medier kan du läsa om allt från de senaste nyheterna och teknikerna inom hemmaodling till steg-för-steg guider hur du odlar och recept om hur du kan tillaga det du odlat. Hemmaodlat är en inspirationskälla även för de som precis börjat skaffa sig grönare fingrar.
Vad motiverar er till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
När du odlar ökar din förståelse för vad som krävs för att något skall växa och bli något du kan äta, en kunskap som till stor del gått förlorad. Vi tror att i återkopplandet med naturen genom odling ökar hela din förståelse kring din del i kretsloppet och vikten av att bevara/skydda det. Odling och mat är en så stor del av våra liv, och förtjänar mer än den slit och släng mentalitet som tyvärr till stor del råder. Istället för att ett fåtal skall odla allt, så kan vi alla odla lite och bidra med vår del.
Bakom Farbror Grön står Johannes och Theres. Genom sin blogg, podcast och sociala medier, vill dem dela med sig av sina gröna hushållningskunskaper. De inspirerar sina läsare till ett mer hållbart kretslopp inom matkonsumtion - hela vägen från plantering, tillagning och kompostering. De tar även med dig på resan genom årstiderna som kan påverka din odling, för att sedan ge dig hjälpsamma tips på vägen. Farbror Grön visar att vem som helst genom kunskap kan odla hemma och bli en grön farbror.
Vad motiverar er till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Vi vill att det blir känt att man kan odla överallt. Den egna maten ger både livs och matkvalité som aldrig går att jämföra med den köpta.
Organisationen VegaFish arbetar aktivt för att inspirera konsumenter och livsmedelstillverkare till att aktivt välja svenskodlade skaldjur. Genom att konsumera klimatsmarta svenskodlade skaldjur kan konsumenter hjälpa till att bidra till friskare hav. VegaFish visar konsumenter att de kan äta mat som både smakar gott och är klimatsmart. På sin hemsida ger de tydliga skäl för sina mål, och på sina sociala medier arbetar de aktivt med att informera och inspirera konsumenter att välja mer klimatsmarta räkor - i förmån för världens hav.
Vad motiverar er till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Jag anser att det är dagens livsmedelstillverkares plikt att inte äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov. Genom att ifrågasätta traditionella metoder och utveckla ett hållbart vattenbruk försöker vi motivera till valet att välja livsmedel från hållbara produktionsmetoder.
Bakom bloggen Grönt varje dag finner du matinspiratören Tina. På Grönt varje dag kan du ta del av recept och guider på hur du tillagar rawfood, vegansk och vegetarisk mat. Genom sin blogg och sina sociala medier inspirerar Tina frekvent till nya hållbara tankesätt inom matlagning, men också tips för hållbarhet i vardagen. Hon vill visa att mer gröna och hållbara råvaror i köket också kan smaka gott.
Vad motiverar dig till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Jag motiveras av att få vara en röst genom mina kanaler som visar på bra mat som är snäll mot klimatet. Jag använder uteslutande baljväxter i mina recept och vill visa vilken hjälte den verkligen är i köket. Därtill kommer matsvinnet som är ett akut problem som jag kommer belysa ännu mer på bloggen det kommande året. Jag vill att mitt stora intresse för matlagning och råvaror ska tillsammans med miljö - och hållbar utveckling inspirera mina läsare till mera grönt varje dag, låta baljväxter spela huvudrollen och ett rejält minskat matsvinn.
Karma är ett företag vars affärsidé går ut på att arbeta mot det globala matsvinnet. Istället för att slänga överbliven eller äldre mat kan restauranger, caféer och matbutiker sälja maten för ett billigare pris i Karmas app. På Karmas hemsida kan du läsa om deras arbete och aktuella resultat. Detta medan du på deras sociala medier kan inspireras till att bidra i kampen för minskat matsvinn. Du kan även läsa om nyheter inom matsvinn, om företag som hyllas för sitt hållbara arbete, eller om Karmas senaste kampanjer. Låt dig inspireras och gå in på exempelvis Karmas Instagram för att kolla var just du kan rädda mat.
Vad motiverar er till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Idag slängs en tredjedel av all mat. Matsvinnet är inte bara ett resursslöseri och en stor ekonomisk förlust för samhället, matsvinnet bidrar även till enorma utsläpp av växthusgaser och är ett av vår tids största miljöproblem. För att minska matsvinnet behöver vi sprida kunskap om hur stort problemet faktiskt är, därefter kan vi förändra attityd och beteende kring hur vi idag konsumerar mat och förhindra onödigt utnyttjande av vår planet.
Åsa arbetar som hållbarhetschef på Axfood och driver där även sin blogg: Åsas hållbarhetsblogg. En blogg där hon delar med sig av tankar och reflektioner kring hållbar matkonsumtion. Åsa kommer att inspirera dig till en mer aktiv reflektion kring vad hållbar mat innebär och varför det är viktigt. Matsvinn, ekologiskt och vegetariskt är några av de ämnen du kan finna på hennes blogg. På bloggens sociala medier som Twitter och Facebook kan du även följa mer aktiva uppdateringar rörande nyheter och tips om hållbar matkonsumtion, samt diskussioner om andra problem relaterade till hållbarhet i samhället.
På bloggen Spenat i stan möter du journalisterna Anna och Olof. En duo som både bloggar och odlar ihop. På deras blogg och Instagram matas med inspiration och kunskaper om hur du kan laga mer gröna rätter med egenodlade råvaror. Anna och Olof driver även podcasten Odlarna, där de diskuterar odling tillsammans med sina gäster. Har du inte lyckats skaffa dig gröna fingrar på egen hand så kan det vara värt att klicka dig in på Spenat i stans blogg och Instagram.
ICA är en av Sveriges största aktörer inom mathandeln, och med åren har de snabbt trappat upp sitt arbete för att inspirera kunder till en mer hållbar matkonsumtion. Detta syns särskilt på deras sociala medier. På deras Instagram och Facebook kan du hitta långa flöden av gröna recept, klimatsmarta tips med svenska och ekologiska råvaror. På sin Facebook delar ICA även med sig av event och temadagar för att uppmärksamma hållbar matkonsumtion.
Bakom The Frog Blog hittar du organisationen Rainforest Alliance. En organisation som på global nivå arbetar för ett mer hållbart jord- och skogsbruk. På deras svenska version av The Frog Blog får du kontinuerliga uppdateringar om dagsläget i olika tropiska länder, där jord- och skogsbruket har stora negativa konsekvenser för lokalbefolkningen och naturen. Utöver detta erhåller du även nya kunskaper och reflektioner om exempelvis hållbarhetstrender och kaffekonsumtionens påverkan på miljön. Liknande innehåll kan du även ta del av på deras sociala medier. På deras svenska Twitter finns många intressanta inlägg medan deras internationella Instagram tar dig dit deras arbete och verkligheten händer.
Vad motiverar er till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Rainforest Alliance arbetar för att skapa hållbara försörjningsmöjligheter, hjälpa odlare att bevara biologisk mångfald och anpassa sig klimatförändringarna. Genom att köpa certifierade varor stödjer konsumenter det arbetet. Att sprida kunskap om hållbarhetsfrågor, visa på den positiva utveckling som sker såväl som de hot vi står inför är nödvändigt för att skapa ett brett engagemang. Vi kan bara komma till rätta med de utmaningar som vi står inför om vi arbetar tillsammans.
Klimataktion är en folkrörelse som med kärlek för jordklotet arbetar för att bekämpa klimatförändringarna. De använder aktivt sin hemsida och sociala medier för att sprida kunskap till sina läsare och därmed uppmuntra till reflektioner av dagsläget. Du kan ta del av de senaste nyheterna inom klimat- och miljöfrågor, samt få information om kommande klimatevent och strejker. Klimataktion arbetar därmed aktivt för att inspirera människor till att bli mer miljömedvetna och våga göra skillnad.
Vad motiverar er till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Vi drivs av en stark kärlek till vår jord och allt levande på jorden. Klimatförändringarna hotar stora delar av allt liv på jorden och våra ekosystem. Vi kommer aldrig att acceptera att stå tysta och passiva medan allt som är viktigt på riktigt förstörs. Därför engagerar vi oss i Klimataktion!
Håll Sverige Rent är en ideell stiftelse som arbetar för att främja återvinning, minska nedskräpning och inspirera organisationer samt privatpersoner till ett större miljöansvar. På deras hemsida kan du läsa frekventa nyhetsuppdateringar rörande avfall i Sverige, organisationens senaste kampanjer och andra aktörers arbete med hållbarhet. Samma nyheter tillsammans med annat unikt innehåll finner du även på deras Facebook och Twitter, där de även mer aktivt uppmanar sina läsare till att vara med och göra skillnad. Tack vare sitt digitala arbete för ett renare Sverige, har Håll Sverige Rent blivit en av årets inspiratörer till hållbarhet.
Vad motiverar er till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Vi tror att frågan om nedskräpning är utmärkt som pedagogisk utgångspunkt för att skapa en förståelse för mer komplexa miljöfrågor. Nedskräpning är något du själv kan göra något åt. Det är bara att låta bli. Vi tror att när vi tar ansvar för vår närmiljö och förstår vår egen roll ökar sannolikheten att vi även utvecklar en hållbar livsstil. Ett skräpfritt samhälle är helt enkelt grunden för ett hållbart samhälle.
Supermiljöbloggen är en ideell nyhetsblogg där du som läsare kan ta del av ett stort utbud av aktuella nyheter inom klimat och miljö - både på nationell som internationell nivå. Detta nyhetsinnehåll kan du även ta del av på bloggens många sociala mediekanaler. Du kan läsa om det mesta inom miljönyheter till exempel artiklar om klimatpolitik, djur och natur, opinion och gröna matrecept. Med sitt breda omfång av ämnen fångar de upp de mest allvarliga nyheterna, samtidigt som de kommer ihåg att belysa det positiva i världen. De ger sina läsare kunskaper samtidigt som de inspirerar dem till mer reflektion kring dagens klimat- och miljöfrågor.
Vad motiverar er till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Vi motiveras av den tydliga bristen på information om klimat- och miljöfrågor i samhället. Trots att vårt välstånd grundas på ett stabilt klimat och ekosystem behandlas frågan som ett medialt särintresse. Det är tydligt att vi, tillsammans med alla andra starka miljöröster, behövs.
Greenpeace är en oberoende miljöorganisation som arbetar inom många områden för att uppnå ett mer hållbart klimat. Friskare hav, minskad skogsskövling, mer hållbar energi, samt mer hållbart mat- och jordbruk. Det finns alltså inte mycket som Greenpeace inte gör för att rädda vår planet. På deras blogg får du som läsare ta del av kunskaper och tankar inom olika miljöaspekter. På deras Facebook och Instagram får du också ta del av bloggens innehåll, tillsammans med mer aktuella nyheter, event och diskussioner. Kort sagt kommer Greenpeace inspirera dig till att tänka mer aktivt på din omgivning och samtidigt få dig att undra vad du kan bidra med.
Vad motiverar er till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Greenpeace är en oberoende organisation som agerar för att förändra attityder och beteenden för att skydda och bevara vår miljön. Vi motiveras av att sprida kunskap om miljöproblem och lösningar för att tilsammans förmå dem som har politisk och ekonomisk makt att åstadkomma förändring. Vi tror på de mångas styrka. Miljöns framtid hänger på de miljoner människor runt om i världen som delar våra värderingar och vill skapa förändring. Tillsammans kan vi ta itu med miljöproblemen och föra fram lösningarna.
Klimatpodden drivs av journalisten Ragnhild, som också driver produktionsbolaget Konvoj Produktion. Ragnhild skapade Klimatpodden som ett sätt att ge ytterligare uppmärksamhet åt klimatfrågan i dagens samhälle. Klimatpodden släpper kontinuerligt nya avsnitt som gästas av aktivister, forskare och andra aktörer som brinner för klimat- och miljöfrågor. Ragnhild är en inspiratör till ett hållbart klimat och miljö då hennes podcast hörsammar och sprider de röster som aktivt kämpar för en positiv klimatförändring.
WWF eller Världsnaturfonden, är en miljö- och naturvårdsorganisation som arbetar för att bekämpa förstörelsen av jordens naturliga levnadsmiljöer. Genom sin blogg och sociala medier uppdaterar de aktivt med innehåll som går i linje med organisationens olika mål: bevarande av biologisk mångfald, hållbar användning av naturresurser, minskning av föroreningar och mer hållbar konsumtion. På WWF:s blogg kan du som läsare ta del av informerande och reflekterande artiklar. Detta kan du även se på deras sociala medier tillsammans med ännu mer aktuella nyheter och uppmaningar till att göra skillnad.
Miljöbloggen drivs av konsultföretaget Tyréns som i samspel med sina kunder hjälper till att hitta hållbara lösningar inom stadsutveckling och infrastruktur. Tyréns har flera informativa bloggar på sin hemsida men den här gången vill vi särskilt uppmärksamma Miljöbloggen. På Miljöbloggen får du kontinuerliga uppdateringar med spännande och reflekterande inlägg. Skribenterna inspirerar dig som läsare med deras olika personliga skrivsätt och kreativa liknelser. Du kan bland annat läsa artiklar med titlarna: Hållbarhet för mig är vad techno är för dig, och Lyssnandets renässans. Miljöbloggens kreativa sätt att skriva om miljö och hållbarhet visar att det finns många sätt att sprida kunskap om dessa ämnen. Tack vare detta samt deras inlägg där de tipsar och informerar, blir Miljöbloggen en av årets inspiratörer
Skånska Energi är en av årets inspiratörer som inspirerar genom att utbilda. De är ett företag som arbetar med att producera förnybar energi, och leverera klimatvänliga energilösningar till företag och privatpersoner. Deras blogg är fylld med kontinuerliga uppdateringar om vad som är värt att veta om förnybar energi. I deras inlägg får du bland annat förklaringar på hur förnybar energi fungerar och fördelarna med det. Du kan också ta del av andra intressanta inlägg relaterade till klimat-aktuella ämnen.
Vad motiverar er till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Som företag vill vi visa på vår omtänksamhet mot miljön, våra kunder och kollegor. Vi motiveras av att hela tiden minimera klimatpåverkan genom att enbart erbjuda 100 % grön el. För vi brinner för långsiktigt hållbara lösningar som säkrar vår framtid.
100% Förnybart är en organisation som arbetar för att energieffektivisera Sverige och inspirera till implementerade av mer hållbara energisystem. System som ska vara drivna av 100% förnybar energi. På deras plattform under fliken Aktuellt, kan du läsa ett stort utbud av fakta och nyheter om Sveriges och världens arbete för hållbar energi. Du kan även få uppdateringar om dessa nyheter, samt delningar av inlägg och diskussioner på deras Twitter och Facebook. 100% Förnybart informerar och inspirerar aktivt sina läsare till att tänka och reflektera om vikten av hållbar energi.
Vad motiverar er till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Sverige har alla möjligheter att bli ett av de första välfärdsländerna i
världen med ett energisystem som till 100% baseras på förnybara energikällor. Klimatet kan inte vänta. Av den anledningen arbetar vi för att Sverige ska energieffektivisera och ställa om till ett hållbart och 100% förnybart energisystem senast 2030. Genom att samla både miljörörelsen och företag som vill gå i framkant vill vi inspirera fler samhällsaktörer att agera för att ställa om till förnybart. Det behövs i en tid då politiken inte visar tillräcklig handlingskraft.
Bilar med sladd är en podcast där du som lyssnare får höra om det senaste inom bland annat elbilar, miljö, energi, fordon och transport. Bilar med sladd produceras av Anders och Fabian som släpper nya avsnitt varannan vecka. Genom dels deras podcast och Facebook, inspirerar de sina lyssnare och följare till att reflektera kring fördelarna med hållbar energi och hållbara drivmedel.
Vad motiverar er till att sprida kunskap om hållbar utveckling?
Vi tror att det enda gångbara sättet för mänskligheten att ta sig an klimat- och miljöfrågorna är genom samarbete och inovation. Det finns ingen väg bakåt, bara framåt. Vi tror att ny, miljövänlig teknik är en viktig nyckelfråga i hur problemen ska lösas. Nu verkar äntligen de ekonomiska förutsättningarna finnas. Mörka moln tornar upp sig de kommande åren för olje- och gasindustri. Men det är i senaste laget. Därför behöver alla som kan hjälpa till för att ställa om till miljövänliga alternativ [...].
Energivärlden är en blogg som drivs av Energimyndigheten. På bloggen och i deras sociala medier får du information och inspiration om det mesta inom förnybar energi. De uppdaterar dig om de senaste teknologiska innovationerna inom förnybar energi, samtidigt som du får ta del av siffror och statistik om till exempel elbilar och solceller. På deras Facebook och Twitter får du även möjligheten att ta del av ytterligare inspirerande innehåll inom världen av hållbar energi.
Telge Energi är ett elbolag som arbetar för att leverera energi till fördel för en mer hållbar planet. På deras plattform har de en nyhetssektion där du får kontinuerliga uppdateringar med fakta och nyheter inom världen av hållbar energi. De belyser sina olika partnerskap för en mer förnybar värld, samtidigt som de informerar om hur mycket elektricitet olika ägodelar drar och hur du kan bli mer klimatsmart. Samma innehåll och lite till kan du även hitta på deras Facebook och Instagram. Vill du inspireras och på samma gång lära dig om hållbar energi, då är Telge Energis digitala kanaler värda att kolla in.
Årets vinnare har som väntat det gemensamma kriteriet att de alla förespråkar någon form av hållbarhet. Antingen inom mat, kläder, energi, klimat och miljö eller i vardagslivet. Detta samtidigt som de kommunicerar och inspirerar detta genom sina digitala kanaler.
Eftersom det finns flera organisationer, personer och nätverk som uppfyller dessa kriterier adderades ytterligare kriterier. Detta för att få fram de 40 mest inspirerande inspiratörerna till hållbarhet.
Kriterier | Förklaring |
---|---|
Varierande innehåll | Varierat innehåll på plattform och/eller sociala medier. |
Användarvänligt | En användarvänlig plattform som läsaren enkelt kan interagera med och navigera på |
Inspirerande | Innehåll som inspirerar till reflektion och aktion inom deras kategori av hållbarhet. |
Utbildande | Inspiratören har innehåll som utbildar läsaren om hållbarhet inom deras kategori. |
Uppdaterat | Frekventa uppdateringar på plattform och/eller sociala medier under 2018. |
Vinnarna var inte tvungna att uppfylla alla kriterier då alla plattformar och kanaler har olika ändamål, dock beaktades minst 3 kriterier.
Vi hoppas att ni kan bli lika inspirerade av listan som vi har blivit! Vill ni läsa mer kan ni även ta del av förra årets lista 40 inspiratörer för hållbar livsstil 2017.
Vi strävar efter att koppla samman våra kunder med rätt produkt och leverantör. Vill ni bli en del av GreenMatch?