Miljöpåverkan från Black Friday
Omnämnda i:
ByggahusSvdExpressen
Senast uppdaterad: 11 januari 2023

Black Fridays miljöpåverkan och två lite miljövänligare alternativ

Black Friday - mycket mer än bara nedsatta varor

De flesta kan det vid det här laget, Black Friday är en dag av shopping, rea, billiga varor och framförallt; stress. I Sverige har Black Friday inte haft något större fäste förrän 2013 då vissa butiker började med nedsatta varor för att följa den populära trenden från USA.

Både fackhandeln och e-handeln ökar markant under denna fredag:

  • Inköpen ökade med 46 % under 2017, jämfört med samma dag 2016.
  • Allt fler flyttar sina köp från fysiska butiker till onlinehandel, 2017 gjordes 52 % av Black Friday-köpen online.
  • Ungefär 33 % av befolkningen handlade något under fredagen, enligt Postnord.

Produkterna som flest handlade under Black Friday 2017 var:

  • 41 % kläder
  • 32 % hemelektronik
  • 20 % skönhet och hälsa
  • 19 % media

Det är en hel del siffror att hålla reda på, men det huvudsakliga budskapet är att svenskar visar en ökning av sin konsumtion under Black Friday för varje år som går. Detta leder till bland annat ökade miljöutsläpp i form av onödigt avfall.

Som sagt, även om Black Friday stimulerar vårat köpbegär med hjälp av låga priser finns det en baksida, som med allt egentligen. I bilderna, gjorda av GreenMatch, nedan illustrerar vi genom siffror, exempel på hur vår konsumtion från Black Friday påverkar miljön.

Till exempel, att köra bil från Stockholm till Barcelona med en bil från 2018 (ca. 289 mil) ger ungefär samma CO2-utsläpp som om du skulle köpa följande tillsammans: en bärbar dator, en mobil, ett par bomullsbyxor, ett par shorts, en T-shirt samt ett par skor. 

Bild på vad specifika varor har för koldioxidutsläpp
Bild med information på Black Fridays miljöpåverkan

Flera rörelser är emot Black Friday

Det finns flera organisationer som uppmärksammar vår ökade påverkan på miljön under Black Friday. Faktorer såsom avfall som inte sorteras rätt, transporter osv. ökar vår påverkan på miljön negativt. Utanför Sverige har det funnits ett flertal olika rörelser som motsätter sig Black Friday. I Sverige har vi inte kommit lika långt, men alternativa dagar till Black Friday har börjat forma sig och växa.

Det är dock viktigt att poängtera att det inte är själva konsumtionen som är problemet med denna fredag, utan allt avfall som bildas, och alla prylar vi slänger när vi väl köpt något nytt att ersätta de gamla prylarna med.

De alternativa dagarna vi fokuserar på har skapats främst med syfte att minska miljöutsläppen, och har på vitt skilda sätt hittat vägar att spara lite på vårt klimat. Den ena fokuserar på en cirkulär ekonomi, där vi köper begagnat, hyr eller reparerar istället för att köpa nytt, den andra fokuserar på att inte köpa något under Black Friday, som en total motpol för att minska vår klimatpåverkan.

En köpfri dag

En köpfri dag handlar om att inte konsumera något under hela Black Friday (24 timmar). Till skillnad från White Monday är detta en internationell kampanj som startade i Kanada 1992. Den har under senare år spridit sig till Sverige och de ansvariga i Sverige för dagen är Medveten Konsumtion. Syftet är att uppmärksamma en mer sund och hållbar konsumtion.

Talesperson Patrik Olsson menar att om vi konsumerar mindre kan vi uppnå miljömålen.

“Köp mindre och lev mer! Om vi köper mindre kan vi klara miljömålen, vi får mer tid till livets alla gratisnöjen och färre pressas att skuldsätta sig. Man kan till exempel meditera och få köpfri lycka helt gratis. Låt En köpfri dag vara startskottet för en ny livsstil med frivillig enkelhet.”

White Monday

White Monday startade 2017 som en motpol till Black Friday av företaget Repamera, och infaller måndagen innan Black Friday. Enligt White Monday vill de motverka nykonsumtion genom att satsa på cirkulär ekonomi. Inför White Monday 2018 har de över 60 företag som samarbetar med dem med flera erbjudanden - allt från Blocket och WWF till Karma och Naturskyddsföreningen finns med.

Organisationen har även över 35 influencers kopplade till varumärket och som hjälper till att sprida konceptet om den cirkulära ekonomin.

Bild på det dikotomiska förhållandet mellan Black Friday och White Monday